Trafikregler

Trafikregler i Peking:
  • Ju tyngre fordon, desto mer förkörsrätt.
  • Ju fler hjul, desto mer förkörsrätt.
  • Att tuta kan betyda mycket. "Hej, här kommer jag", till exempel, eller "nu har jag just kört förbi dig" eller "nu tänker jag köra där du är, och jag tänker inte sakta ner och vänta tills du flyttat dig."
  • Det rekommenderas att gå när det är grön gubbe, för då kör bilarna lite långsammare över övergångsstället.
  • Om det är mer än tio personer som ska över vägen, så kan dessa gå mot röd gubbe, bara de går samtidigt.
  • Bilar får alltid svänga höger, även om det är rött. (På riktigt.)
  • Cyklar, rickshaws och mopeder behöver aldrig stanna för rött.
  • Cyklar, rickshaws och mopeder behöver inte följa en bestämd färdriktning, utan kan vända när som helst, var som helst.
  • Cyklar, rickshaws och mopeder får även köra både på bilvägar och gångvägar, eller växla emellan lite då och då.
  • Man får packa hur mycket last som helst på vilket fordon som helst, bara det håller. Eller inte.
  • Man behöver inte ha hjälm, inte ens när man är fyra år gammal och halvsover bakpå mammas moped.
  • Man får stå och sova mitt på gatan om man är en häst.









Kommentarer
Postat av: Johannes

Hur pass hög är olyckshalten då? Det är ju ganska intressant att jämföra procentuellt sett egentligen. De minnen jag har av asien är ändå att den till synes vårdslösa attityden ändå vittnar om en slags gemenskap i trafiken som gör att väldigt få tar korkade beslut (counterpoint: Sverige, där alla ska fram FÖRST och åka snabbare än grannens nya saab).

2011-03-28 @ 09:01:39
Postat av: ica

600 (eller 6000, minns inte riktigt) dör i trafiken i Kina varje dag.



underbart inlägg!!

2011-03-28 @ 15:33:21
URL: http://vlogistica.blogg.se/
Postat av: Lisa

Jag och mamma stod mest still i trafiken i Kina eftersom det var såna absurda köer överallt. Speciellt Shanghai var ju helt sjukt i huvudet. Fast när vi gick mot rött blev vi stoppade av en polis med en pinne som han pokade med. Alla kineser tittade på oss då med oförstående blick. Det kändes som att vi lika gärna kunde ha ropat ut ett liberalistiskt slagord.

2011-03-28 @ 17:47:15
Postat av: Marcus

Det är inte så svårt att åka fortare än grannens saab. Det gör jag med skåpbilen på jobbet.

Bilister i Uppsala försöker dock hela tiden att tränga sig före, bil för bil. Det funkar dock nästan aldrig. Jag tror inte det har med attityd att göra utan bara ren dumhet.

2011-04-07 @ 15:21:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0