Doktor Aramis

Det här med hälsa är essentiellt Kina.
Här, i kaninhålet, är vi relativt oskyldiga. Om man bortser från de kopiösa mängder Baijiu som.. tja.. jag vill nog inte säga dricks.. mer inhaleras (betänk 67:an, vars , sextiosjuprocentiga, acetonliknande ångor förmodligen får den tappraste av svenska stållevrar på fall) här, är vi i stort sett maktlösa inför den hänsynslösa djungel av hälsofaror som lurar bakom varje hörn och hutong. Här handlar det mesta om att förbanna sotiga porer, dammlunga och igensmoggade näsborrar.
I Beijing kan mycket gå fel med de tempel som är våra kroppar.
Sprungen ur en ungdom snårad av hypokondri - fingerade hjärtfel, mystiska alien hand syndromes och milda.. men förstås mycket mycket dödliga lungsjukdomar, trodde jag, Ruben (är ännu inte helt klar över mitt tilldelade musketörnamn, men antar att jag är den minsta, mest tafatta och blåögda), att jag hade relativ pejl på alla de faror som världen har i lager för mig. Det var innan jag mötte Aramis. Doktor An.. eh, Aramis, ska jag säga.
Det visar sig att världen är långt mycket farligare än vad den tidigare verkat, bara någon är god nog att upplysa en om dess detaljer.
Här är några handplockade hälsorisker och tips hittills dolda för allmän vetskap:
-  Du skola icke sova i drag eller jämte fläkt av valfri modell. Din leder kan gå av. På mitten. Snap.
- Du skola icke klämma på den som ådragit sig förkylning av valfri grad. Det orsakar en våldsam spridning av den bakterie eller det virus som tagit bonad i gästkroppen.
- De som hava järnbrist skall... (ehurm, någon gång typ.. tid ej specifierat) föra en spik, lämpligen en gjord i.. järn.. genom att äpple av valfri sort (Aramis föredrar dock Granny Smith). Detta äpple skola sedan intagas i luuuuugnt tempo (Det här är mitt tips då jag till och från drar på mig  s.k. äppelhosta). Järnbrist. Check.
- För oss Beijingbor var det av stor vikt att tidigt informeras om faran med bristen på solljus. Aramis dystopiska föebådande om smogens ljusabsorberande effekter fick oss andra att tänka varnande tankar om en plötslig återindustrialisering av england, där kaninhålets alla medlemmar irrar omkring över smoggiga gator, bleka, glåmiga och D-vitaminberövade. Charles Dickens höjer pennan i ett svep och gör sig redo att stänka bläck...
Det finns mer. Oh ja. Det finns det.

Kommentarer
Postat av: Zäta

Det ska bli intressant och se hur den största hypokondrikern jag känner, alltås jag... klarar av detta landet.



Btw kan ni väl lägga in en sidebar där uppe typ som jag har på min blogg och skriva era kodnamn så en slipper kolla på första inlägget hela tiden?

2011-03-14 @ 09:04:08
URL: http://zettermark.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0